Skip to main content

Cinta Di Dalam Rumah Hassan Al-Bana

Kesan dari Pendidikan yang sempurna oleh As-Syahid Imam Hassan Al-Bana, maka terlahirlah anak-anaknya yang berjaya:

Wafa :
Adalah anak perempuannya yang paling besar, sekaligus ist
eri dari seorang daie terkenal yakni Sa’ad Ramadhan Rahimahullah. Saat Al Banna wafat, ia sudah berusia 17 tahun.

Ahmad Saiful Islam:

Seorang advokat sekaligus s
eksyen Aliansi Advokat Mesir dan mantan anggota parlimen Mesir. Dilahirkan pada tanggal 22 November 1934. Berhasil memperoleh gelaran sarjana di bidang HAM tahun 1956, dan Darul Ulum 1957. Usianya baru 14 tahun, dua bulan, dua puluh hari saat Al Banna wafat.

Dr. Tsana:
Pakar
Pengurusan Rumahtangga, mengajar di sejumlah universiti di Saudi Arabia, Ia masih 11 tahun saat Al Banna meninggal.

Ir. Roja’ :

Ketika Al Banna wafat, usianya sekitar lima setengah tahun.


Dr. Halah :

Pakar
Perubatan Kanak-Kanak di Universiti Al Azhar. Usianya baru dua tahun lebih saat Al Banna meninggal.

Dr. Istisyhad :

Pakar
Ekonomi Islam. Ia masih berupa janin di perut ibunya saat Al Banna menghembuskan nafas terakhirnya. Semula, menurut analisa doktor, ia harus digugurkan dari kandungan mengingatkan kesakitan yang dideritai ibu dan bahaya kehamilan yang boleh mengancam kehidupan ibu. Para doktor telah menetapkannya pada 12 Februari bertepatan dengan hari wafatnya Imam Hasan Al Banna. Tapi Allah SWT berkehendak lain. Istisyhad tetap lahir dengan sihat. Dan kerana rangkaian peristiwa itulah ia dinamakan istisyhad yang berarti memburu mati syahid.

Antara yang telah dipraktikkan oleh As-Syahid Imam Hassan Al-Bana bagi melahirkan perasaan Cinta Di Dalam Rumah.


1. Makan bersama secara berjamaah walau keadaan macamana pun.

2.
Tak ada suara keras dalam rumah.
3.
Menemani anak-anaknya di waktu bermain dan lapang mereka. Anak yang dapat kesempatan bermain dan bercanda dengan orang tuanya akan hidup dalam suasana menggembirakan, jauh dari sikap kasar dan membesar menjadi sikap yang baik.
4.
Mengatur diri dan mendisiplinkan diri.
5.
Menjaga proses pelaksanaan rencana itu dalam sebuah map yang berisi seluruh masalah anak yang penting diperhatikan, seperti masalah kesihatan dan masalah kemajuan atau kemunduran pelajaran sekolah.
6. Membawakan bekal anak ke sekolah.

7.
Catatan keperluan bulanan rumahtangga.
8.
Memberikan cinta sepenuhnya tanpa henti dan berubah, meskipun suatu saat anak mungkin tidak rasa senang dengannya. Hasilnya, anak akan menuruti tanpa harus diperintah.
9.
Menyediakan wang harian, mingguan dan bulanan. Pola pendidikan dan pembinaan yang dilakukan di rumah yang mentarbiahkan perbelanjaan.
10.
Mengirim “Mata-Mata”.
11.
Melatih anak untuk belajar bagaimana mengurus kehidupan, bagaimana menciptakan kejayaan, agar mereka tidak gagal setelah peninggalan kita.
12.
Memenuhi masa lapang anak-anak dengan aktiviti yang berfaedah.
13.
Menasihati hati anak-anak tidak secara langsung - Sikap memberitahu, dan mengajarnya bagaimana cara mempertimbangkan suatu masalah, bagaimana memandang suatu peristiwa, itu menjadi salah satu pola pendidikan sehingga anak terlatih untuk membuat keputusannya sendiri, bukan kerana suruhan atau tekanan dari pihak lain.
14. Menyemai Cinta Dengan Contoh Langsung
- Menuntun tangan anak untuk melakukan sesuatu sekaligus menjelaskan caranya, dengan penuh kecintaan, serta latihan untuk menerapkannya.
15. Membiarkan anak menyemak bacaan Al-Quran sang ayah.

16. Membiarkan anak be
rinteraksi dengan tetangga sekeliling.
17. T
idak membiarkan nilai-nilai yang telah tertanam dalam diri anak-anak hancur oleh gelombang materialistik atau trend gaya hidup yang tidak sejalan dengan ajaran agama.
18. Menjadikan anak setiausaha pe
ribadi.
19. Pemberian tempat perpustakaan khusus untuk semua anak, yang berisi buku-buku yang diinginkan mereka.
Memberikan wang bulanan untuk membeli buku-buku yang diinginkan sendiri oleh anak-anaknya, sesuai kecenderungan mereka.
20. Sangat prihatin
dan tidak mahu melihat perasaan anak terluka.
21. Dialog dengan suasana tenang, ungkapan yang dalam, mampu mengembangkan akal anak dan memperluas pengetahuannya, adalah salah satu seni berinteraksi dengan kesalahan anak.

22. T
idak memaksa untuk melakukan sesuatu, tapi mengarahkan anak dengan cara yang tepat.
23. Bersifat
lemah lembut (ar rifq) dalam mengelola keluarga

- menambah ikatan batin antara anggota keluarga dan memperkuat pertalian keluarga.

- anak-anak menjadi tidak takut untuk berterus terang mengakui kesalahan kepada ayah.

24. punishment and reward dalam pendidikan.
25. Memeluk anak - sebuah pelukan bisa menghantarkan tenaga kuat dalam diri seseorang. Bagi seorang anak, pelukan orang tua merupakan sumber kehangatan yang bisa menggugah perasaan yang paling dalam.
26.
Menyedarkan Anak Perempuan Dengan Keperempuanannya
27. Menjaga h
ubungan yang harmonis dan baik suami isteri.
28. Mewujudkan suasana
tafahum, saling mengerti.
29. M
enjelaskan sesuatu kesalahan dan memberikan solusinya.
30. Memberi p
erhatian terperinci terhadap masalah pendidikan anak-anak:

- mempunyai hubungan komunikasi yang baik dengan guru sekolah.

- bersoaljawab tentang pelajaran anak-anak di sekolah.

- membantu menguasai pelajaran.

- memantau sikap dan kondisi anak-anak di sekolah.

31. Menunaikan hak keluarga dengan sangat baik, tidak meremehkan salah satu pun dari anggota keluarga.
32. Mendorong anak-anaknya untuk cinta membaca.
33. M
enyediakan perpustakaan sendiri di rumah.
34. M
enumbuhkan keikhlasan dalam dirinya untuk bekerja hanya kerana Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Waspada Pada "4S" dan "5F"

Zionis Yahudi dan sekutunya sejak dahulu kala tak habis-habis dan tak lelah mendangkalkan aqidah dan keimanan seseorang dengan beberapa hal berikut ini. Memasuki era global dan zaman moden seperti saat ini, Umat Islam banyak dihadapkan dengan bermacam t e ntangan, perlawanan dan berbagai bentuk pengaruh yang dilakukan baik secara terang-terangan maupun sembunyi-sembunyi oleh para musuh-musuh Islam. Juga berbagai macam penindasan yang di lakukan oleh orang-orang kafir secara biadab khususnya di daerah-daerah muslim yang majoriti . Namun ironisnya berbagai macam t e ntangan dan ancaman tersebut belum sepenuhnya mampu meny e darkan umat Islam untuk bangkit dari sebuah kepedulian, bahkan banyak di antara umat Islam melihat sebuah ke za liman dan penindasan yang dilakukan oleh orang-orang kafir dengan perasaan dingin. Benarkah nurani umat islam sudah banyak yang mati karena banyaknya pengaruh budaya yang diterap o leh orang-orang kafir? Wahai saudara-saudaraku bangunlah k era na di depan

PERANAN IBUBAPA DALAM MENDIDIK ANAK-ANAK

“Apabila meninggal dunia seseorang anak Adam, maka terputuslah semua amalannya kecuali tiga perkara iaitu: Sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak soleh yang sentiasa mendoakan kedua-dua ibu bapanya”. (Hadis Riwayat al-Bukhari) Betapa beruntungnya kedua-dua ibu bapa yang mempunyai anak-anak soleh yang dapat membahagiakan hidup mereka, bukan sahaja di dunia bahkan di akhirat juga. Doa daripada anak-anak yang soleh tetap tidak terputus kepada ibu dan bapa mereka sekalipun kedua-duanya telah meninggal dunia. Tiada simpanan yang paling berharga dan kekayaan yang paling mahal nilainya untuk kehidupan dunia dan akhirat jika dibandingkan dengan anak soleh, apalagi jika dilengkapi dengan pendidikan dan didikan yang betul dan lengkap berlandaskan Islam. Terdapat empat kaedah asas untuk mendidik anak iaitu : 1- Didikan dengan menunjukkan contoh teladan Didikan dengan menunjukkan contoh teladan adalah antara cara yang paling berkesan untuk membentuk peribadi anak-anak dari segi akhlak,

Hai Mambang Tanah, Mambang Api, Mambang Asap…..

Kekuatan dan kekuasaan manusia jika masih menggunakan kuasa dari alam lain, selain kuasa Allah, ia tetap terbatas. Sehebat mana kepercayaan masyarakat terhadap kuasa tersebut, kuasa itu masih belum mampu menandingi keagungan yang Maha Pencipta segalanya, baik makhluk seperti jin mahupun manusia. Namun, masyarakat masih mempercayai kemujaraban dan kekuatan kuasa ghaib daripada memohon perlindungan Allah s.w.t. Jika ada dikalangan kita tersampuk, atau diganggu oleh makhluk lain, mulalah mencari penawar. Tidak salah mencari as-syifa’ tapi carilah yang betul terus kepada Allah, bukan dari makhluk ciptaan Allah. Bila sembuh penyakit, manusia mula mempercayai kaedah rawatan makhluk ghaib, sedar atau tidak kalian kita sekalian, itu hanyalah mainan musuh manusia yang mahukan kita tunduk dan patuh kepada godaan mereka, bukan kepada perintah Allah. Ingatlah tiada yang lain berkuasa melainkan Allah, Dia yang menurunkan penyakit dan Dia juga yang menyembuhkannya. Dan (ingatkanlah peristiwa) k